شرایط استفاده از برق برای استخراج رمزارز در کشور تسهیل می‌شود طلای جهانی در مسیر کاهش قیمت (۶ تیر ۱۴۰۴) ذخایر ارزی و تجارت خارجی کشور مطلوب است | جنگ هیچ مشکلی برای تولید و تجارت کشور ایجاد نکرد افزایش ۰.۶ درصدی نرخ تورم سالانه در خرداد ماه ۱۴۰۴ بیمه مرکزی: سازوکار ارزیابی خسارت خودرو‌های آسیب‌دیده به زودی اعلام می‌شود توضیح بانک سپه درباره برداشت مبالغ از حساب مشتریان تثبیت قیمت طلا از فردا (۷ تیر ۱۴۰۴) وزیر جهاد کشاورزی: مردم منتظر کاهش قیمت برنج باشند | آغاز توزیع ۶۰ هزار تن برنج بازار بورس از شنبه ۷ تیر ۱۴۰۴ با چه دامنه نوسانی آغاز به کار خواهد کرد؟ ۶۷ درصد از درآمد‌های تهرانی‌ها صرف پرداخت اجاره می‌شود تحریم‌ها تنها ۱۰۰ هزار بشکه از فروش نفت ایران را کاهش داد زنجیره ارزش صنعت نفت، قهرمان بی‌صدای روز‌های بحران سوخت قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ تیر ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ تیر ۱۴۰۴) | کاهش قیمت‌ها تمدید لغو پرواز‌های داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا ساعت ۱۴ فردا (جمعه، ۶ تیر ۱۴۰۴) دستورالعمل استرداد وجه بلیت پرواز‌های لغو شده اعلام شد لزوم آغاز تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و خدماتی | کارگران آتش نشانی و خدماتی سنگ تمام گذاشتند قرائت کنتور برق تهرانی‌ها از شنبه (۷ تیر ۱۴۰۴) طبق روال گذشته انجام می‌شود قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۵ تیر ۱۴۰۴) | دلار چه قیمتی دارد؟ قیمت دلار جهانی امروز (۵ تیرماه ۱۴۰۴) | دلار جهانی به کف قیمت چند ساله سقوط کرد مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی ویژه دهک‌های یک تا سه درآمدی از شنبه (۷ تیرماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود+ جزئیات نرخ امروز طلا در مشهد چقدر است؟ (۵ تیر ۱۴۰۴) بانک مرکزی: تأمین ارز واردات در مدت ۳ ماه از ۱۲.۳ میلیارد دلار گذشت قیمت سیب‌زمینی نصف شد (۵ تیر ۱۴۰۴) جابه‌جایی بیش از ۴.۶ میلیون مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری در ۱۲ روز جنگ وزیر راه و شهرسازی: بازسازی مناطق خسارت‌دیده در جنگ در اولویت وزارت راه است قرائت کنتور مشترکان آب و فاضلاب از هفتم تیر به روال عادی بازمی‌گردد قیمت طلای جهانی اندکی بالا رفت (۵ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس: سوخت از داخل پالایشگاه‌ها قاچاق می‌شود | ضرورت افزایش کنترل، به‌جای افزایش قیمت

  • کد خبر: ۳۳۵۸۰۱
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۰
نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس: سوخت از داخل پالایشگاه‌ها قاچاق می‌شود | ضرورت افزایش کنترل، به‌جای افزایش قیمت
نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از داخل پالایشگاه‌ها سوخت را قاچاق می‌کنند، گفت: زمانی که وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان مثال سوخت را به نیروگاه تحویل می‌دهد، کنترل آن برعهده کیست؟ مگر می‌شود سیستم اندازه‌گیری و کنترل‌ونظارت نداشته باشند؟ باید دستگاه‌ها کنترل داشته باشند.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز، درخصوص قاچاق گازوئیل در کشور، اظهار کرد: قاچاق سوخت بیشتر در گازوئیل مطرح است، به‌طوری‌که حدود ۹۵ درصد قاچاق سوخت متعلق به این فراورده است. یکی از دلایلش این است که قیمت گازوئیل در کشور بسیار پایین است و به‌وفور قاچاق می‌شود. از هر مبدأ و مقصدی، با انواع و اقسام مسیر‌ها این فراورده را که به‌سختی هم تولید می‌شود، قاچاق می‌کنند؛ لذا دولت، مجلس و دستگاه‌های امنیتی به دنبال جلوگیری از آن هستند، چراکه میزانی که اعلام شد که حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می‌شود، آمار بالایی است.

وی افزود: زمانی که گازوئیل قاچاق می‌شود، باید برای نیاز داخل کشور آن را وارد کنیم وگرنه سیستم حمل‌ونقل، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که به آن نیاز دارند، زمین‌گیر می‌شوند. در بخش‌های دیگری مانند صنایع و نیروگاه‌ها نیز به گازوئیل نیاز داریم.

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال اینکه چرا این فراورده نسبت‌به بنزین بیشتر قاچاق می‌شود، باید گفت که حمل بنزین سخت‌تر و قدرت اشتعال آن بالاتر است، اما گازوئیل کمتر موجب احتراق می‌شود و قیمت آن نیز نسبت‌به بنزین ارزان‌تر است.

سنگدوینی در ادامه تأکید کرد: وزارتخانه‌هایی که مصرف‌کننده اصلی این فراورده هستند، دربرابر کنترل و نظارت مسئول بوده و باید بر مبدأ و زمان تولید، مسیری که سوخت منتقل می‌شود، جایی که ذخیره می‌شود و سپس مصرف می‌شود، نظارت و کنترل داشته باشند.

وی افزود: زمانی که وزارت نفت یا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، گازوئیل را تحویل می‌دهند، باید وزارتخانه مرتبط یا حوزه تحویل‌گیرنده، مسئولیت نظارت بر دریافت و مصرف این فراورده سوختی را برعهده بگیرند. در این راستا نیز با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های امنیتی در کمیسیون انرژی جلسه گذاشتیم و همه موظف هستند که پیگیری کنند.

باید دستگاه‌ها کنترل و نظارت داشته باشند

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از داخل پالایشگاه سوخت را قاچاق می‌کنند، گفت: زمانی که وزارت نفت یا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان مثال سوخت را به نیروگاه تحویل می‌دهد، کنترل آن برعهده کیست؟ مگر می‌شود سیستم اندازه‌گیری و کنترل‌ونظارت نداشته باشند؟ باید دستگاه‌ها کنترل داشته باشند.

سنگدوینی ادامه داد: دستگاه‌های متولی که سوخت را تولید، توزیع یا مصرف می‌کنند، با قاچاقچیان که داخلی یا بیرون هستند، باید برخورد قاطع انجام دهند. چرا باید داخل کشور چنین‌اتفاقاتی رخ دهد؟ لیتری ۳۰۰ تومان می‌خرند و ۱۰۰ برابر می‌فروشند!

وی افزود: اگر افراد شناسایی شدند، باید با اشد مجازات با آن‌ها برخورد شود، فرقی هم نمی‌کند که دولتی یا خصوصی هستند، باید برخورد شود. کشاورزی که ماهانه ۸۰۰ لیتر سوخت دریافت می‌کند که قاچاق نمی‌کند؛ باید با کسی که برای قاچاق لوله‌کشی می‌کند، برخورد شود.

انرژی در کشور ما ارزان است

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر همه مسیر‌ها به واقعیت برگردد، یعنی سوختی که با یارانه دریافت می‌شود در همان مسیر خود مصرف شود و نظارت و کنترل صورت پذیرد، مشکلی ایجاد نمی‌شود. باید در نظارت، کنترل و اندازه‌گیری دقت کنیم؛ چراکه انرژی در کشور ما ارزان است.

سنگدوینی درنهایت تأکید کرد: اینکه یک‌باره سوخت را گران کنیم که نمی‌شود، باید به‌جای افزایش قیمت، افزایش کنترل و نظارت داشته باشیم و باید در سیاست‌گذاری‌ها همه این موارد را لحاظ کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->