فائو مرکز ثقل همکاری‌های بین‌المللی کشاورزی و غذا است| ضرورت کمک فائو به تامین غذا در غزه مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت ارز و دلار، فردا (سه‌شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (سه‌شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | صعود همپای بازارهای جهانی ادامه دارد؟ صعود نرخ جهانی نفت و طلا در سایه التهابات سیاسی بین المللی (۱۲ خرداد ۱۴۰۴) معاون اول رئیس جمهور افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان را ابلاغ کرد (۱۲ خرداد ۱۴۰۴) ضرورت تقویت همکاری کشور‌های عضو اکو در جهت رفاه مردم بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۲ خرداد ۱۴۰۴) | نرخ فونیکس از ۲.۵ میلیارد هم فراتر رفت نگاهی به قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۲ خرداد ۱۴۰۴) | عبور رانا از ۸۰۰ میلیون تومان عرضه اولیه «رپویا» در بازار فرابورس، فردا (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) + جزئیات قیمت‌گذاری دستوری به پایان می‌رسد؟ فروش محصولات ایران‌خودرو در بورس کالا تسلیت سفیر ایران در پی حادثه ریزش پل بریانسک روسیه ۵۷ واحد غیرمجاز عرضه دام در شهرستان مشهد اخطار گرفتند خریداران بورسی مقابل فروشندگان قد برافراشتند | بورس ۱۸ هزار واحد مثبت شد (۱۲ خرداد ۱۴۰۴) پرفروش‌ترین موبایل‌های شیائومی در مشهد چه قیمتی دارند؟ (۱۲ خرداد ۱۴۰۴) ویدئو | آموزش کامل ثبت آدرس و اطلاعات در سامانه املاک و اسکان قیمت جدید شکر تصویب شد | عرضه شکر در بسته‌های ۹۰۰ گرمی تخلف است قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۲ خرداد ۱۴۰۴) | ریزش دلار به ۸۱ هزار تومان آغاز پرواز مسافری کرج-مشهد از ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ مدیریت منابع انرژی؛ ضرورت امروز، تضمین فردا راهنمای جامع خرید کاغذ دیواری در سال ۱۴۰۴ سامانه پرداخت کالابرگ الکترونیکی مختل شد تخلف برخی بانک‌ها در افزایش نرخ سود تا ۳۰ درصد صادرات خراسان رضوی، زیر سایه تعهدات ارزی طلا در مشهد به گرمی چند رسید؟ (۱۲ خرداد ۱۴۰۴) بلاتکلیفی مستأجران درپی ابهام نرخ رسمی اجاره‌ مصرف برق هر ماینر معادل مصرف ۱۲ خانوار در شبانه‌روز است ضرب‌الاجل ۶ ماهه برای اعتبار اسناد خرید ارز | جزئیات دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای مدیریت ارز در کشور
سرخط خبرها

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس: سوخت از داخل پالایشگاه‌ها قاچاق می‌شود | ضرورت افزایش کنترل، به‌جای افزایش قیمت

  • کد خبر: ۳۳۵۸۰۱
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۰
نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس: سوخت از داخل پالایشگاه‌ها قاچاق می‌شود | ضرورت افزایش کنترل، به‌جای افزایش قیمت
نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از داخل پالایشگاه‌ها سوخت را قاچاق می‌کنند، گفت: زمانی که وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان مثال سوخت را به نیروگاه تحویل می‌دهد، کنترل آن برعهده کیست؟ مگر می‌شود سیستم اندازه‌گیری و کنترل‌ونظارت نداشته باشند؟ باید دستگاه‌ها کنترل داشته باشند.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز، درخصوص قاچاق گازوئیل در کشور، اظهار کرد: قاچاق سوخت بیشتر در گازوئیل مطرح است، به‌طوری‌که حدود ۹۵ درصد قاچاق سوخت متعلق به این فراورده است. یکی از دلایلش این است که قیمت گازوئیل در کشور بسیار پایین است و به‌وفور قاچاق می‌شود. از هر مبدأ و مقصدی، با انواع و اقسام مسیر‌ها این فراورده را که به‌سختی هم تولید می‌شود، قاچاق می‌کنند؛ لذا دولت، مجلس و دستگاه‌های امنیتی به دنبال جلوگیری از آن هستند، چراکه میزانی که اعلام شد که حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می‌شود، آمار بالایی است.

وی افزود: زمانی که گازوئیل قاچاق می‌شود، باید برای نیاز داخل کشور آن را وارد کنیم وگرنه سیستم حمل‌ونقل، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که به آن نیاز دارند، زمین‌گیر می‌شوند. در بخش‌های دیگری مانند صنایع و نیروگاه‌ها نیز به گازوئیل نیاز داریم.

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال اینکه چرا این فراورده نسبت‌به بنزین بیشتر قاچاق می‌شود، باید گفت که حمل بنزین سخت‌تر و قدرت اشتعال آن بالاتر است، اما گازوئیل کمتر موجب احتراق می‌شود و قیمت آن نیز نسبت‌به بنزین ارزان‌تر است.

سنگدوینی در ادامه تأکید کرد: وزارتخانه‌هایی که مصرف‌کننده اصلی این فراورده هستند، دربرابر کنترل و نظارت مسئول بوده و باید بر مبدأ و زمان تولید، مسیری که سوخت منتقل می‌شود، جایی که ذخیره می‌شود و سپس مصرف می‌شود، نظارت و کنترل داشته باشند.

وی افزود: زمانی که وزارت نفت یا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، گازوئیل را تحویل می‌دهند، باید وزارتخانه مرتبط یا حوزه تحویل‌گیرنده، مسئولیت نظارت بر دریافت و مصرف این فراورده سوختی را برعهده بگیرند. در این راستا نیز با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های امنیتی در کمیسیون انرژی جلسه گذاشتیم و همه موظف هستند که پیگیری کنند.

باید دستگاه‌ها کنترل و نظارت داشته باشند

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از داخل پالایشگاه سوخت را قاچاق می‌کنند، گفت: زمانی که وزارت نفت یا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان مثال سوخت را به نیروگاه تحویل می‌دهد، کنترل آن برعهده کیست؟ مگر می‌شود سیستم اندازه‌گیری و کنترل‌ونظارت نداشته باشند؟ باید دستگاه‌ها کنترل داشته باشند.

سنگدوینی ادامه داد: دستگاه‌های متولی که سوخت را تولید، توزیع یا مصرف می‌کنند، با قاچاقچیان که داخلی یا بیرون هستند، باید برخورد قاطع انجام دهند. چرا باید داخل کشور چنین‌اتفاقاتی رخ دهد؟ لیتری ۳۰۰ تومان می‌خرند و ۱۰۰ برابر می‌فروشند!

وی افزود: اگر افراد شناسایی شدند، باید با اشد مجازات با آن‌ها برخورد شود، فرقی هم نمی‌کند که دولتی یا خصوصی هستند، باید برخورد شود. کشاورزی که ماهانه ۸۰۰ لیتر سوخت دریافت می‌کند که قاچاق نمی‌کند؛ باید با کسی که برای قاچاق لوله‌کشی می‌کند، برخورد شود.

انرژی در کشور ما ارزان است

نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر همه مسیر‌ها به واقعیت برگردد، یعنی سوختی که با یارانه دریافت می‌شود در همان مسیر خود مصرف شود و نظارت و کنترل صورت پذیرد، مشکلی ایجاد نمی‌شود. باید در نظارت، کنترل و اندازه‌گیری دقت کنیم؛ چراکه انرژی در کشور ما ارزان است.

سنگدوینی درنهایت تأکید کرد: اینکه یک‌باره سوخت را گران کنیم که نمی‌شود، باید به‌جای افزایش قیمت، افزایش کنترل و نظارت داشته باشیم و باید در سیاست‌گذاری‌ها همه این موارد را لحاظ کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->